Het Oude Centrum

Studio Sahara: de verborgen muzikale hartslag van Den Haag

In het onopvallende Lepelstraat 1, vlak bij de Boekhorststraat, bevindt zich Studio Sahara, zo genoemd omdat de studio ‘geïsoleerd’ is met zand — een effectieve manier om te voorkomen dat de buren worden bestookt met basgeluiden, elektrische gitaarriffs, beukende bekkens en snaredrums. Deze plek is een magisch, muzikaal juweel, waar muziek al decennialang centraal staat, zelfs voordat Henk en zijn band het hebben opgebouwd tot wat het vandaag is.

Wanneer ik naar de bruine houten deur loop, kan ik nauwelijks geloven dat zich achter de witte muren van deze smalle straat een muziekstudio bevindt. Ik druk op de deurbel, waarop een wit briefje met de naam ‘Henk’ is geplakt — zodat we zeker weten dat we bij de juiste persoon zijn! Zodra de deur opengaat, word ik meteen verwelkomd door Henk in een aards aandoende ruimte, waar ik omringd word door muziekinstrumenten, kabels, papieren en een schat aan memorabilia die getuigen van een leven gewijd aan muziek. Kortom, het voelt als een terugblik naar een tijd waarin dingen organischer en minder pretentieus waren.

Wanneer we de productieruimte binnenstappen, biedt Henk me een kop koffie aan terwijl ik me installeer op een kleine bank. De kamer is vrij schemerig verlicht, maar dat draagt alleen maar bij aan de charme. Wat meteen opvalt, is de enorme hoeveelheid verschillende opname- en mixapparatuur, met allerlei schakelaars en knoppen die voor mij volstrekt onbegrijpelijk lijken. Een deel van deze apparatuur dateert uit de jaren 60 — wellicht het belangrijkste decennium van de rockmuziek, en niet onbelangrijk, het decennium waarin Henk werd geboren.

‘Ik ben geboren in Delft,’ vertelt Henk, ‘maar mijn hele familie verhuisde naar de Verenigde Staten toen ik jong was, en we woonden daar tot ik negen was.’ Tijdens deze periode in Amerika herinnert hij zich zijn eerste kennismaking met muziek, afkomstig van de radio van zijn ouders. Daar hoorde hij de ‘spannende energie en vibe’ van The Beatles. Dat was het moment! Hij was verkocht.

Terwijl we praten, besef ik dat Henk een fascinerend leven heeft geleid, met een opkomst naar roem als gitarist en zanger in de jaren ’90 met zijn band Hallo Venray, die werd beschreven als ‘de hoeksteen van de Nederlandse muziekscene in de jaren negentig’. Volgens Henk heeft de muziek van zijn band een ‘rock-, country-, psychedelisch gevoel… wat het nummer ook nodig heeft’, wat het in mijn ogen tijdloos maakt. Wanneer ik hem vertel dat ik de muziek ga beluisteren, raadt hij me aan te beginnen met het album Vegetables and Fruit. Ik volgde zijn advies op, en daar heb ik geen spijt van; het is een meeslepende en opwindende mix van genres en invloeden, precies zoals hij had beloofd.

Henk vertelt me: ‘In de jaren ’90 hadden we veel succes. Daarna begon het af te nemen, want succes gaat zo,’ (hij maakt een op-en-neer beweging met zijn hand), ‘dus toen ben ik hier in ’97 of zo een studio begonnen.’ Opmerkelijk genoeg is de ruimte door de band zelf gebouwd. ‘De bassist is timmerman (hij woont nu in Spanje), dus hij vertelde ons gewoon waar we de schroeven of spijkers moesten indraaien,’ zegt Henk met een grijns. Het is op dat moment dat hij me uitlegt hoe de muren met zand zijn geïsoleerd. ‘Het is de goedkoopste en beste manier van geluidsisolatie,’ verzekert hij me. Het idee dat ik me in een ruimte bevind die omgeven is door zand in een plek genaamd Sahara, bevalt me wel.

tekst gaat onder de afbeelding verder

Wanneer ik vraag wat er achter het glas is, laat hij me de opnameruimte zien. Ook hier is er een eclectische verzameling instrumenten die de onvermijdelijke drumkit omringt. Wederom is het schemerig verlicht, en wederom wordt de charme er alleen maar groter door. Ik kan het niet helpen dat ik denk aan alle muziek die hier is gemaakt en aan alle muziek die hier nog gemaakt zal worden.

Henk is duidelijk iemand die iedereen op zijn gemak kan stellen. In deze prachtige studio heeft hij mensen van over de hele wereld en van alle leeftijden laten spelen. Wat ik bewonder, is dat hij elke dag opnieuw zoveel mensen weet te inspireren — van tieners tot tachtigers.
Daarnaast blijft Henk ook zijn eigen liedjes schrijven, en zijn aanpak daarbij is magisch. ‘Het is best interessant om te zien wat er uit het creatieve proces komt,’ vertelt Henk me. ‘Je begint met niets en na een paar maanden, of misschien zelfs jaren, heb je een album dat op de een of andere manier logisch voor je voelt. En je hoopt altijd dat het ook voor iemand anders logisch kan zijn.’ Een poëtische en filosofische kijk op het creatieve proces.


Hij gaat verder met uitleggen hoe muziek sommige mensen kan raken, terwijl het voor anderen niets betekent. Dit illustreert hij met een opmerking over hoe zijn broers en zussen nooit ‘hoorden’ dat hun overleden moeder zong, terwijl Henk zich herinnert dat ze vaak zong. ‘Je kunt dingen opnemen wanneer je er klaar voor bent. Als je er niet klaar voor bent, drijft het gewoon voorbij.’
In mijn interpretatie van ons gesprek heeft Henk een prachtig spiritueel en intuïtief begrip van de betekenis en de reden van muziek.

Wanneer we de huidige situatie in de muziekindustrie bespreken, is Henk zoals altijd inzichtelijk. Hij zegt: “Ik denk dat er veel goede muziek uitkomt. In het digitale tijdperk kost een thuisstudio misschien een paar honderd euro, en je kunt je eigen content produceren en die op Spotify zetten. Maar de hoeveelheid content is nu zo groot dat de industrie verzadigd is.
‘Toen ik op de middelbare school zat, hadden we The Stones en de nieuwe Led Zeppelin, dus er waren maar een paar dingen waar je op moest letten… er waren minder bands. Het is nu geweldig dat je het zelf kunt uitbrengen. Maar in de jaren zeventig brachten ze een jaar door in de studio en werkten met de beste mensen, dat is nu anders, je doet het alleen.’

Hier komt Henk en zijn geweldige studio om de hoek kijken: je hoeft het niet alleen te doen. Bands kunnen een hele dag of langer boeken (tegen de uiterst redelijke prijs van 250 euro per dag) om op te nemen en geproduceerd en/of gemixt te worden door een professional, in een omgeving die creativiteit bevordert. Muzikanten kunnen de ruimte ook boeken voor repetities, wat slechts 100 euro kost; ongelooflijk in vergelijking met veel andere studios in Nederland.


Al met al voel ik me bevoorrecht dat ik deze verborgen schat (zowel de studio als Henk!) vlak om de hoek heb ontdekt. Henk Kroon is relaxed, cool en makkelijk in de omgang. Ik raad je ten zeerste aan zijn studio te bezoeken als je muzikale ambities hebt, zodat je de sfeer van authenticiteit kunt ervaren in een wereld die gevaarlijk lijkt te verschuiven naar het oppervlakkige.

Text: Anna Kench | Photo’s: Arjen Fokkema

Het Oude Centrum

Wijkinloop

De Wijkinloop is elke  donderdag van 16:00 tot 19:00 uur op Paviljoensgracht 56