Datum: maandag 9 september 2024
Tijd: 19.30 – 22.00 uur
Locatie: Paviljoensgracht 56
Aanwezig:
Bestuur Wijkorganisatie:
Barbara IJsselmuiden, (voorzitter),
Maarten de Zwart, algemeen bestuurslid.
Belangstellenden: tien bewoners en twee ondernemers (Boekhorststraat)
Aanwezig van gemeente Den Haag:
Shalini Jhinnoe Stadsdeelmedewerker Dienst Publiekszaken
Arnie Caprino Regisseur Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Katleen Van den Meerschaut Projectmanager Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Annita Klijn Sr. Projectmanager Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Manon Pont Sr. Domeinmedewerker Dienst OCW (via Teams)
Vertegenwoordigers: CBRE en Rijnboutt
1.Opening:
Welkom door: voorzitter wijkorganisatie.
- Mededelingen:
Agendapunt 5. (Orac’s) vervalt omdat plaatsingsvoorstel ondergrondse containers vanaf Paviljoensgracht tot Spui nog in college B&W van 10 september besproken moet worden. - Herontwikkeling Bijenkorf Gedempte Gracht.
Vertegenwoordigers Projectontwikkelaar CBRE en Architectenbureau Rijnboutt presenteren de nieuwbouwplannen voor het parkeerterrein achter de Bijenkorf aan de Gedempte Gracht. De plannen zijn mede gebaseerd op het bestemmingsplan van het voormalige V&D pand aan de Grote Marktstraat; een gebouw en campus van de Universiteit Leiden. De vraag naar betaalbare studentenwoningen zal hierdoor toenemen. Op dit moment is het een rommelig straatbeeld op de Gedempte Gracht: geparkeerde auto’s, laad en losruimten Hema en Bijenkorf, verkeersopstoppingen voor het parkeerterrein, fietsverkeer, geparkeerde tweewielers en afvalcontainers. De nieuwe bestemming van het huidige parkeerterrein gaat dit verbeteren. Er komen 380 eenpersoons sociale huurwoningen voor studenten en jong professionals van 21 m2 met volledig eigen voorzieningen. Het pand wordt 9 verdiepingen hoog. Op straatniveau: publieke functies als winkels, lichte horeca tot 23.00 uur, mogelijk ook posten voor gezondheidszorg en welzijnsorganisaties voor wijk en bewoners. Afval verzamelpunten worden inpandig geregeld. Op de eerste verdieping: gemeenschappelijke woon- en sportruimten. Ook komen er groenvoorzieningen: private daktuinen en aan de straatkant bomen. Het wooncomplex wordt 24/7 beveiligd door een communitymanager/toezichthouder. Bij dit woonconcept komt geen inpandige parkeergarage en bewoners ervan komen ook niet in aanmerking voor parkeervergunningen. De bestaande kelder van de Hema is bestemd als fietsenstalling waardoor de geparkeerde fietsen in dat gebied uit het straatbeeld verdwijnen. De laad- en losplek voor de Hema blijft. Het streven is om binnen 3 jaar de plannen te realiseren. Aan het einde van de presentatie vragen bewoners nog aandacht voor het voorgenomen gewijzigde parkeerbeleid naar progressieve parkeertarieven: kort parkeren loont, hoe langer de parkeertijd hoe hoger het uurtarief. Dit beleid vergroot echter de parkeerdruk voor vergunninghouders. Het veroorzaakt overmatige verkeersbewegingen, meer uitstoot, geluidsoverlast en het ontwijken van parkeergarages.
4 Toekomst Doubletstraat
Manon Pont van de gemeente geeft via videobellen inzicht in de stand van zaken:
Eind april is de motie sluiting Doubletstraat niet aangenomen door de raad. Er wordt een bureau ingeschakeld om met belanghebbenden te praten over alternatieven, zoals thuiswerken. Doel is de functie op termijn uit de Doubletstraat te halen en daarmee de overlast op te lossen van drugsdealers en andere criminele praktijken. Er wordt door de bewoners op gewezen bij het onderzoek vooral de hiërarchie van belangen aan te geven. Welzijn van de seksmedewerkers moet topprioriteit zijn. Het traject van de architect voor de Geleenstraat wordt als mogelijk voorbeeld meegenomen in dit onderzoek In 2026 hoopt men op basis van plannen “herontwikkeling Doubletstraat” een pilot te starten. De exploitanten wordt dringend verzocht mee te doen aan deze pilot. Op 19 september staat overleg Doubletstraat met bewoners Oude Centrum gepland, waarbij het accent ligt op overlast voor bewoners op te lossen. Het betreft de uitwerking van de motie “verbeter leefbaarheid rondom Doubletstraat”
- Orac’s
Hoewel het agendapunt Orac’s is vervallen, omdat het plaatsingsplan
10 september in het college komt, wordt het door de bewoners toch aan de orde gesteld.
Hoe bepaal je waar Orac’s komen en waar niet? De ervaring van bewoners leert dat hierover geen gesprek mogelijk was/ is met de gemeente. Beleid is beleid is de stelregel en daarvan wordt niet afgeweken. Na een zienswijze is alleen beroep bij de Raad van State mogelijk. Dat betekent dat dan alles blijft stilliggen Deze houding van de gemeente steekt bewoners. Het is toch geven en nemen en daar hoort ook bij met bewoners in gesprek gaan. Jammer dat het WOM overleg dat heel waardevol was, er niet meer is. Een van de bewoners voegt daar nog aan toe dat er vijf jaar geleden op de Gedempte Burgwal een brief is verspreid over het plaatsen van Orac’s. Deze ondergrondse containers zijn nog steeds niet geplaatst, nul communicatie daarover. Tot slot de opmerking dat in “betere” wijken veel aandacht is voor het plaatsen van groen rondom de Orac’s.
6.Binnenstadsplan 2033
Annita Klijn, sr. projectmanager Dienst Stedelijke Ontwikkeling, geeft aan dat het Binnenstadsplan tot 2033 is vastgesteld en in de huidige collegeperiode ten uitvoer wordt gebracht. De gemeente gaat het uitvoeringsprogramma schrijven en bij elk nieuw project is het Binnenstadsplan leidend. De plannen omvatten beleid ten aanzien van buitenruimten, schoon en veilig en vergroening. De voetganger staat in het Binnenstadsplan op 1. Over de werkwijze het volgende: bij de inventarisatie van alles wat speelt worden integraalplannen meegenomen zoals vervanging infrastructuur, veiligheid fietsers en vergroening. Dat kunnen we dan bij werkzaamheden in een keer aanpakken zodat niet elke keer de straat open moet. Bij elk concreet project worden bewoners betrokken. Een voorbeeld waarbij zo’n integrale werkwijze wordt toegepast is de herinrichting van tram 6 bij Om en Bij. Een vraag van een van de aanwezige is: hoe worden bewoners betrokken bij deze plannen? En het advies te luisteren naar de inbreng van bewoners . Tot slot de opmerking: als voetgangers op nummer 1 staan bij de uitvoering van het Binnenstadsplan hoe is het dan mogelijk dat de Grote Marktstraat met het fietsverkeer zo onveilig is voor voetgangers. Waarom zijn de stickers verdwenen die op het wegdek waren geplaatst om fietsers te attenderen dat het voetgangersgebied is? Daarnaast horen fat bikes in deze straat uit veiligheidsoogpunt helemaal niet thuis.