1 tot 4 november
Amsterdams begin
Boekverkoper Louis Behre had een kleine winkel in Amsterdam die altijd goed gevuld was met een diverse reeks titels van over de hele wereld. De eclectische selectie en gastvrije sfeer maakten het tot een favoriete ontmoetingsplek van schrijvers, waaronder de Nederlandse dichter Simon Vinkenoog. De bezoekende schrijvers leenden veelal boeken, die ze zelden terugbrachten. Louis bedacht een oplossing: hij besloot een evenement te organiseren waar al zijn schrijversvrienden bij elkaar konden komen, zodat ze in een informele setting hun werk konden bespreken.
Muziek en literatuur
Hij keerde terug naar zijn geboortestad Den Haag om in 1992 het eerste Crossing Border-evenement te organiseren, waarbij de meeste lezingen plaatsvonden in kraakpanden en op het strand. Elk jaar groeide het evenement in omvang en reputatie, waarbij Louis de combinatie van muziek en literatuur bij elkaar pionierde die vandaag de dag het handelsmerk is van Crossing Border. De reden achter deze fusie is eenvoudig: Louis hield van zowel muziek als boeken en was terughoudend om tussen de twee te kiezen, dus waarom niet beide doen? Hij zag ook duidelijke verbanden tussen de muziek en boeken van die tijd, dus het leek volkomen logisch voor hem om Lou Reed en Norman Mailer op hetzelfde festival te laten optreden.
Van vader op zoon
Deze ethos zet zich vandaag voort, waarbij elk festival zorgvuldig wordt samengesteld om ervoor te zorgen dat de artiesten elkaar aanvullen, ruimte creërend voor verhalenvertellers jong of oud, of hun instrument naar keuze nu een pen, een gitaar of beide is. Vandaag de dag wordt het festival geleid door Michel Behre, de zoon van Louis. Na zijn jeugd te hebben doorgebracht als koerier, kaartjescontroleur, barman en manusje-van-alles, heeft hij nu de leiding – hoewel Louis altijd op de achtergrond aanwezig zal zijn, zich verbazend over hoe de eenvoudige avonden van drie decennia geleden zijn uitgegroeid tot een cultureel fenomeen dat door iedereen vandaag de dag wordt genoten.